söndag 20 juni 2010

Janssons skållade


Idag har jag gjort ett kanongott bröd från Brunkebergsbageri som jag har ändrat lite. Fluffigt bröd med lite skogaholmskänsla. Utmärkt med prickigkorv och ett glas kall mjölk.

Gör så här, detta blir två limpor:
STEG 1
250 g kokande vatten
125 g fint rågmjöl

Blanda väl och låt stå inplastat ui rumstemperatur tills skållningen svalnat. Nu är den klar att använda eller spara sållningen i 3-4 dagar i kylskåpet.

STEG 2
200g russin
1 dl vatten

Låt russin och vatten ligga 1 timme, mixa sedan russina släta. Du kan även använda andra frukter som aprikoser, fikon eller även jästa russin från russin jäst.

STEG 3
skållningen från steg 1
75 g vatten
50 g jäst
russinmix från steg 2
200 g + 400 g vetemjöl special
20 g honung
70 g mörk bröd sirap
13 g salt

Blanda skållningen, russinmixen, vatten, jäst, 200 g vetemjöl och honung i maskinen i 8 minuter. Låt degen vila 30 minuter.

Tillsätt resten av mjölet sirapen och saltet och arbeta degen 10 minuter till. Låt sedan degen vila igen 30 minuter.

Forma degen i 2 runda bullar låt dem vila på bakbordet i 10 minuter.
Platta till bullarna något, vik en kant mot mitten och tryck försiktigt med andloven. Vik degen igen och tryck till med handloven. Rulla till jämna avlånga bröd. Lägg upp dem på en plåt med bakplåtspapper med skarven neråt. Låt dem jäsa i 1,5 timmari rumstemp eller i kylen över natten.

Sätt ugnen på 180 grader.

Pensla bröden med uppvispat ägg och grädda dem i 30 minuter eller tills de ner 98 grader i innertemperatur.

Ta ut bröden ur ugnen, pensla dem med smält smör för fin yta och god smak och låt dem svalna på galler.

2 kommentarer:

  1. wow, vad roligt. hoppas få igång bakarlusten med hjälp av dig nu!

    SvaraRadera
  2. Åh vilken fin blogg du har fixat!!!
    Kanon att dina bakkunskaper kommer till nytta för andra. Själv vågar jag mig nog inte på att baka utan jag kommer över på en fika hos dig istället när jag känner att det luktar nybakat!!!

    SvaraRadera